Ben jij heel onzeker, verlegen en zou je graag beter voor jezelf willen opkomen, maar weet je niet hoe? Zijn je ouders net gescheiden en heb je verdriet? Zit je niet zo lekker in je vel en weet je niet hoe dat komt? Lig je lang wakker, maak je je zorgen en durf je daar niet goed over te praten? Of ben je juist vaak heel boos?
Als je niet lekker in je vel zit, kan het voor jou soms prettig zijn om even te praten met iemand die van buitenaf naar jouw situatie kijkt. Of je nu op de basisschool zit of op de middelbare school. Iemand die jou (samen met je ouders) ondersteunt om jouw eigen weg met jouw eigen oplossingen te vinden.
Wat zit je dwars?
Jouw groeivraag is als een grote puzzel, waarvan we samen de puzzelstukjes weer op de juiste plaats gaan leggen. Om erachter te komen hoe de puzzelstukjes het best passen, stel ik vragen, zet ik je aan het denken. Zo zie ik wat jij heel goed kunt, wat jouw kwaliteiten en talenten zijn en waar je misschien wat ondersteuning bij kunt gebruiken. Op basis van jouw kwaliteiten en jouw groeivraag werken we samen stap voor stap aan wat voor jou werkt.
Samen werken we aan wat werkt voor jou
Kijk eens wat ik kan! maakt gebruik van verschillende verklaringsmodellen en behandelmethoden. Afhankelijk van wat voor jou het meest prettig werkt, passen we het programma aan en integreren we daarbij verschillende therapeutische spel- en werkvormen vanuit een brede methodische basis met een solide theoretische onderbouwing vanuit o.a. de oplossingsgerichte therapie, Acceptance & Commitment therapy (ACT) en cognitieve gedragstherapie voor kinderen, mindfulness en aandachtgerichte therapie MBSR/MBCT, kinderyoga, hartcoherentie met behulp van HRV biofeedback apparatuur.
Jouw mogelijkheden, jouw oplossingen
Jouw oplossing kan zijn dat je stap voor stap leert om beter voor jezelf op te komen. Of dat je ontdekt dat je gerust heel trots mag zijn op jezelf, gewoon omdat je bent wie je bent. Hoe je je verdriet of zorgen een plekje kunt geven en je weer lekker kunt slapen. Het kan ook zijn dat je leert omgaan met jouw boze buien. Of dat we samen zoeken naar manieren hoe je om kunt gaan met nieuwe situaties, zoals bijvoorbeeld na de scheiding van je ouders.
Stap voor stap werken we aan jouw groeivraag. Jij staat centraal. We maken steeds kleine stappen, zodat jouw motivatie en zelfvertrouwen worden verstrekt.
Denken, voelen, doen
Vanuit jouw belevingswereld gaan we samen het verband ontdekken tussen wat je denkt, wat je voelt en wat je doet. Je leert het verschil tussen helpende gedachten en niet-helpende gedachten. Je leert de manier waarop jouw hoofd voor jou werkt beter kennen. Je krijgt meer inzicht in je emoties en leert nieuwe manieren hoe met je emoties om te gaan.
Rust werkt door in alles wat je doet
We gaan aan de slag met ontspanningstechnieken zodat je zelf je volle hoofd tot rust leert brengen en leert te ontspannen, spanning en stress te verminderen. Je leert om vanaf een afstand naar je gedachten en gevoelens te kijken, zodat de drukte in je hoofd wat rustiger wordt en je je niets steeds maar zorgen hoeft te maken.
We maken hierbij gebruik van mindfulness, hartcoherentie en therapeutische kinderyoga technieken, aangevuld met therapeutische spelvormen en oefeningen, zorgvuldig afgestemd op jouw groeivraag en belevingswereld. Je leert om te gaan met je eigen wereld van gevoelens en gedachten. Je ervaart dat je zelf jouw gedachten en emoties kunt beïnvloeden. Door bewust te voelen en te ervaren, leer je jouw binnenwereld kennen en ervaar je wat je voelt en wat je werkelijk wilt: bewustwording als onderdeel van verandering. Zo leer je op lange termijn zelf oplossingen te vinden op spannende momenten in je leven. Dat is voor de rest van je leven handig!
Lekker in je vel
Eenvoudige massageoefeningen helpen ook. Je leert veel met je lichaam, als het goed met je gaat zit je “lekker in je vel”. Warmte, aanraking en massage stimuleert de aanmaak van oxytocine in je bloed. Oxytocine is een hormoon dat het menselijk lichaam aanmaakt en een positief effect heeft op de gezondheid. Zo vermindert oxytocine het gehalte aan stresshormonen in het bloed. Het goede nieuws is dat dit effect niet alleen optreedt bij de ontvanger, maar ook bij degene die de massage geeft: win-win!
Spelen is leren
Spel biedt de mogelijkheid om te doen alsof. Doen-alsof-spel is belangrijk voor de ontwikkeling – je kunt zonder gevolgen spelenderwijs oefenen met sociale situaties en experimenteren met verschillende rollen en vaardigheden. Tijdens het spel kun je de werkelijkheid op jouw manier interpreteren en aanpassen aan wat jij graag zou willen. Als je goed kunt spelen kun je dingen op verschillende manieren ervaren en verwerken.
Laat je maar zien en horen
Soms schieten je de woorden tekort om te beschrijven wat je in je buik voelt. Op zo’n moment kunnen creatieve expressie & spel uitkomst bieden. In een tekening komen gedachten of gevoelens tot uiting, een symbolische taal tussen jouw binnen- en buitenwereld. Gedachten of gevoelens waarvan je je misschien niet bewust bent of die je moeilijk kunt verwoorden. Tekeningen zijn als spiegelbeelden, ze kunnen helpen om bij een gevoel te komen, dingen te begrijpen en inzicht te geven.
Jouw verhaal
Een kort zelfgemaakt stripverhaal met jezelf in de hoofdrol kan gesprekken vereenvoudigen en het bespreken van sociale situaties verduidelijken. Stap voor stap brengen we samen een gebeurtenis of voorval in beeld. Gedachten en gevoelens van anderen zijn in een strip even belangrijk als de handelingen en woorden: zo ontwarren we samen de emotionele kettingreactie tijdens een interactie. Omdat de emotionele inhoud van uitspraken, gedachten en handelingen systematisch visueel worden gemaakt, verkrijg je samen meer in-zicht in sociale situaties.
Kijk eens wat ik kan! begeleidt kinderen die:
• behoefte hebben aan ondersteuning van hun sociaal-emotionele ontwikkeling
• weinig zelfvertrouwen hebben en/of last hebben van faalangst
• last hebben van spanning en spanningsklachten (hoofdpijn, buikpijn)
• moeite hebben om hun eigen grenzen aan te geven en te bewaken
• moeilijk om kunnen gaan met de vele prikkels om hen heen
• die pesten of gepest worden of last hebben van “meidenvenijn”
• zich vaak angstig of onrustig voelen
• regelmatig opstandig en tegendraads zijn
• zich vaak niet goed genoeg voelen
• snel driftig worden en last hebben van boze buien
• heel teruggetrokken, verlegen en onzeker zijn
• zich onbegrepen voelen door hun omgeving
• met moeilijke situaties te maken hebben thuis of op school